Colour Festival / Holi

Idag var det Holi som är en färg festival och der var en sjukt intressant högtid. Och jag älskade att ha den har i Narti.

Meningen med festivalen vet jag ärligt talat inte, jag menar hur kan det vara logiskt att färga varandra? Men jag tror att det är en fortsättning på tikkan, för det verkar vara samma färg. Men det spelar ingen roll, grejen är att det är sjukt kul.
Hela eftermiddagen spenderade jag med färgpuder i handen och sprang och jagade folk :) jag tror inte jag blev jagad något eftersom jag tenderade att alltid ha färg i handen och därför kunna ge igen. Jag är tydligen ganska grym på att springa - vem kunde tro att jag är snabbare än de flesta här?! Och stenarna på marken var inte så mycket utmaning som man skulle kunna tro, jag bara låtsades som att de inte var där. Nu har jag såklart sjukt ont i fotsulorna, men det är det vårt för jag sprang ikapp ganska många ;)
Jag och Prem, en pojke från Prataps House, hade halft krig. Innan jag kom in i leken hade han lyckats färga och dränka i princip alla i vatten - kungen på täppan typ. Så såklart blev jag nästa mål. Det tog ett tag innan han fick mig, men sen tog det ännu längre innan jag tog honom - han är helt sjukt snabb! Men till sist lyckades jag spreta färg på han med.
Jag blev ganska snabbt färgad och lyckades ta i princip alla. De som stöd på övervåningen skrek konstant av glädje när jag jagade någon, medan den jagade tjuter hur högt som helst! Underbart! Det tog ett litet tag innan folk gjorde ordentligt på mig, men de insåg hyfsat snabbt att jag var fullt med på leken, och i slutändan tror jag jag hade mest färg i ansiktet av alla!
Mitt i leken lyckades jag sluta en liten pakt med lilla Anita; jag delar med mig av min färg och vi attackerar tillsammans. Det funkade super! I princip alla gav mig lite färg eftersom jag är the tourist, så jag hade jämt färg i handen (och om det tog slut kunde jag ju alltid ta det jag fått i ansiktet). Så lite till mig, lite till Anita, och sen är det bara att springa! Vi fick ganska många. Några sprang Anita efter, jag kom ikapp och höll ned dom så hon kunde nå ansiktet på dem - hon är ju ganska kort. Det funkade super för det var ingen som förväntade sig ;) Anita lyckades ochså ta ner några av de jag jagade - super :D
Jag lyckades ochså med en liten pakt med Batani, en av de nyaste små tjejorna. Hon tyckte leken var kul, men gillade inte att bli jagad. Jag hjälpte henne lite, gav färg och så till att hon hade ngn att smeta på. Och hämnas de som smetade på henne ;) Jag gav henne färg (fördelar med att vara the tourist) och hon delade med sig av sitt vatten - blöt färg är klistrigare färg! ;) sen fick jag smeta på henne ochså, åh hon är så sööt.
Sen har vi underbara Rekha. När Krishna kom med mer ammunition (dvs färg påsar), lyckades Rekha få en påse. Blå härlig färg! Vi spelade ner varandra - hur motstår man det lixom? Sen tog vi massor. Vi och flera andra färg galningar tog oss än över våningen och drog fram de som gömde sig så vi kunde dra fingrarna i deras ansikten. Seriöst underbart! Färg och massor med kul. Någonstans har i mitten insåg jag att pulvret smakar hemskt, och spottet får en o så härlig blå färg - så skratta och få färg i ansiktet samtidigt funkade inte så bra. Tror de flesta failade på den punkten iallafall. Vi kämpade mot alla ofärgade, och extra kladdade de färgade. Och kladdade på varandra. Rekha lyckades ge mig färg på magen, men jag lyckades på henne senare ochså. Men hennes stora bedrivt var att köra ner det i min sport bh - jag var så inte beredd på den! Men sjukt fiffigt och kul! Lika kul var det inte sen när vi skulle båda bort färgen, eller jo det var det - men när jag kommer hem i Maj och fortfarande är blå mellan brösten kommer det inte vara lika kul ;) Jag lyckades ochså ge igen det ochså, typ en halv timme senare när vi var i princip klara. Bra spenderad sista färg tycker jag :)
Hela mitt ansikte var blått (japp, fina bilder kommer på g+), hela min hals och ner mellan mina bröst, mina armar, nacke, ben, byxor, tröja. Underbart :) Så efter att ha blivit helt färgade blev det massbad i floden (med kläder för det är så man badar nepali style) - den blev nog helt färgad. Jag gick med Rekha och Tara och kämpade för att få bort min färg. Det var kul att se hur vattnet blev blått. Ett problem bara; min hud verkar vara mer absorberande än deras - jag fortfarande efter sjukt mycket färg blå mellan fingrarna, och dessutom innanför bhn. Och den andra vet jag inte hur lång tid det kommer ta innan det går bort.. men det gör inget, för det är en ganska kul påminnelse ;)
När vi kom tillbaka hade solen gått ner och alla sätt i en stor cirkel, 132 personer stor, och åt middag. Mat till dagen i ära, så det fanns massor spännande som jag aldrig ätit innan. En god svamp mix, pakoda som jag gillade redan innan, och paher som jag på något sätt kan tycka om även fast det tekniskt sett är en ost. Mums iallafall :)
Så, allt som allt var Holi riktigt kul och färgglatt. Vi borde ha något sådant i Sverige - springa runt och smeta varandra med färg :D


Kommentarer
Postat av: nettan

Härligt :) ser fram mot att se dessa bilder, kan se dig framför mig när du springer och jagar alla med färg i händerna och lyckan när du lyckas gegga ner någon :)

2013-04-06 @ 08:35:04
Postat av: Anonym

Hehehehe xD

2013-04-08 @ 17:40:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0