Snabb uppdatering

Igår var jag, Eileen o Sudip på curry without worry, som e ett soppkök varje tisdag. Så vi hackade grönsaker, tittade när dom blandade ihop allt och serverade sedan till 350+ hemlösa barn och vuxna. Det var en härlig upplevelse, bilder kommer :)
På kvällen kom vi hem till en ny volontär; Mariana från Brasilien. Så vi åt mat, pratade o sen tittade vi på humor serien Black Books som Eileen försökt promota, och den var sjukt rolig :D

När solen försvinner kommer filtarna fram

Hej Sverige :) 

Sitter i Papas House o tittar när bla Sunita, Anu o Anita dansar efter en film. Några har frågat om vädret, både nu o innan jag åkte så tänkte ta mig tid att svara på det. På dagen i solen är det lagom varmt och mysigt, lite som svensk sommar. Men att husen är byggda i sten o det faktum att luften inte är varm gör allt bortom solen kallt. Speciellt när solen gått ner, då fryser man i dubbla koftor och halsduk, men jag har kommit på att om jag drar på understället då så håller jag nästan värmen. 

Nu, efter en vecka håller jag på att vänja mig vid nätterna. Först och främst e det kallt, inte så kallt, men jävligt kallt för att vara inomhus. Fy på stenhus. Så jag sover i mitt bambu underställ, i min mysiga sovsäck med två tjocka filtar över. Ganska mysigt faktiskt. Enda trixet är att krypa ner, dra över allt och lyckas stänga sovsäcken så att bara munnen näsan sticker ut. Dessutom är sängarna stenhårda, typ som att ligga på vardagsrum mattan, och jag har nästan blåmärke på höften från att ha sovit på sidan.
Men jag sover endå väldigt gott ;)

Lite om vad som hänt idag

Idag har jag, Tamara, Sudip och Tashi tagit världens promenad, tog typ 6 h totalt.. uppför i ngra timmar, trappan av död och sen bort o ner längs smala sand o sten stigar. Phu. Jag blev helt slut.
Sen hade vi middag ute för det är Tamara, Jordan o Adrianne (Jordans mom) sista dag. Jag kommer sakna Tamara, hon e helt underbar!

Fun fact; Eileen är ett MAJOR Sanctuary fan, o Adrianne är Damian Kindler (creator of Sanctuary) syster. Its insane. Jag o Eileen geekade under middagen, det var så kul! Vi såg en kille som såg ut som Robbin Dunne (Sanctuary actor), jag kunnde inte keep a straight face efter det.

Underbar kväll m alla :)


Quick update

Today I learned a ton about Hinduism and even har my first meal on the floor, eating with hands. It was interesting and really funny. Sunip laughed at my technique and small bites (just like everyone does).
Anyhow, we were at a big temple ground, where they had burials ergo burning and throwing the ashes into the river.
Tonight me and Tamara is going to Gitas house for dinner with the kids which is going be nice.
This afternoon I sat outside with Sunip and some other; drawing portraits and joking. It was really nice... I'm going to upload pictures from todays temple and the stupa from yesterday later, right now the electricity is out.
Love to you all <3

Första dagen på plats

Idag fick jag träffa folk, se barnen gå från skokan, prata m head of houses och äta min första nepalesiska mat. Hälsade på i Anitas House medans flickorna gjorde läxor. Dom e så sööta, säger hi sister så snart dom ser en, frågar om namn, o vinkar glatt goodbye sister när man går. Vi gick vidare till Prataps House där pojkarna bor och utsikten var fantastisj med bergen och solen. Pojkarna var underbara och Pratap tog fram gitarren o de sjöng klassiskt nepalesiska sånger. Super fint. Barnen och alla är så trevliga och glada, o det känns så kul :) Kramar <3

Flyplansresan, alltid första steget...

13.30 Gud vad flygplatser är långsamma. En timme för att komma in, men äntligen! Han möta Calle vid hans gate i två minuter, han har blivit så stor. En vuxen Calle, med stubb o allt - även fast han alldeles nyss var 12. Vilket betyder att jag ochså blivit stor... ush. Jag tror jag helst vill vara en liten flicka.
 
21.10 Nu har planet landat i Doha och jag börjar bli trött, och inse vad fan jag håller på med. Jag måste vara galen. Tror inte jag insåg att jag faktiskt gör det här förän nu, och det är ju asläskigt! Jag är galen. Men men, jag ska utnyttja min galenskap väl. Men jag anser fortfarande att jag är galen och att det är läskigt. Och spännande. Jag är imponerad av att syster o mor lät mig kliva på planet. Jag vet inte om jag kunnat släppa iväg er ;) men tack för att jag får göra det här :) <3 Massor med kramar till syster, familjen, twiin och alla där hemma, vi ses i maj <3
 
03.00 Att lyssna på David Hodges får mig alltid att må bättre. Jag blir lugn och centrerad på något sätt. Så nu sitter jag o lyssnar på honom och känner att jag lätt kan vila här i någon timme, o sen vidare på planet. Kära sömn :) När jag nyss var o kollade om jag fått någon gate ännu, så upptäckte jag ljuva vilo rum. Med lutade stolar, nedsatt belysning och tystnad. Där ska jag spendera nästa övernattning ;) dessutom såg jag att det finns overnight transfer accommodations - vadå överdrift?! Men vilo rummet ska jag satsa på - kan någon påminna mig? Jag älskar flygplatser förresten, dom e härliga - elr det kanske bara är David Hodges som gör det ;) Hursomhelst, nu blir det lite godnatt (och bara därför kom just ett spädbarn till platsen brevid mig) - för jag kommer fram mitt på dagen.... Sov gott :) <3

Min söta syster

Jag kom på en sak, den är egentligen inte så viktig, men bara så att folk vet. Jag tror inte jag kommer orka sitta och logga in här, så istället mailas allt jag skriver till min sötaste syster så får hon lägga upp det här. Eftersom hon är så underbart söt och går med på det (kanske beror på att jag gett henne nästan fria händer till min garderob). Hursomhelts, det blir hon som lägger upp mina resor i Nepal. Treat her kindly. 

Snart gäller det!

Hej till er där ute!
 
Nu är det bara 3 dagar kvar så sitter jag på planet :O Fast jag har nog inte insett det ännu. När jag var i NI tog det några dagar att fatta, så nästa vecka kommer jag nog inse att jag faktiskt är i Nepal! Det är helt sjukt!
Men det ska bli väldigt roligt :)
 
Min väska (världens finaste röda ryggsäck) bara väntar på att få åka, den ligger på golvet så snällt i mitt rum med fyra månader i sig som bara väntar på att hända. Ni kan inte ana hur svårt det är att gissa vad man komemr använda! Men jag har nog lagom med kläder iallafall tror jag. Desutom ett litet apotek (känns lite fel att bära runt på så mycket olika piller...), fina färgglada kritor till svarta tavlan (jag har aldrig hör ett old-school svarta tavlan möter naglar ljud - man kanske ska testa), tre böcker (hur ska jag överleva), mina ritblock och en gigantisk neccesär (seriöst, bara sovsäcken och neccesären tar upp halva ryggan). Allt på bara 13 kilo.

Om det är någon som är fundersam på vart jag ska så heter det Nepal Orphans Home. Jag gjorde mitt projektarbete i gymnasiet om det barnhemmet så har haft kontakt med grundaren, Michael Hess i snart ett och ett halvt år, och det ska bli jätte kul att få träffa Papa på riktigt! Och alla jag skrivit om under mitt projekt!
Så, för den intresserade (och mamma för hon kommer ha glömt bort vad adressen var) så kan man hitta dom på http://www.nepalorphanshome.com . Titta gärna omkring lite där :)
 
Jag tänker vara på Gumpa (Sanctuary) eller New  Beginning House tror jag, men det upptäcker jag sen. Planerar ochså på att åka ut i ingenstans och undervisa engelska på en skola. Wish me luck!

För den som vill se mer så får man skicka ett mail till mig på [email protected] så kan man om man har g+ komma åt mina bilder :) Inga garantier på bra bilder, men att dom blir många kan man nog räkna med (som ni nog vet).

Snart gäller det!

RSS 2.0